• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Stärkt konsumentskydd på kreditmarknaden - ie de facto förbud mot snabblåneföretag om de inte omvandlar sig till banker

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Kan de själva söka konkurs då? Tänker att de kanske kommer vara bli lagom engagerade i takt med att kund-stocken tunnas ut vecka för vecka och de börjar gå i förlust i samband med att de ska täcka upp löner, lokaler osv
Tror att lånen säljs av konkursförvaltaren till annat kreditbolag/bank om de går i konkurs och lånen löper på med samma villkor.
Så man ska nog inte hoppas på något annat typ att lånet ”försvinner”.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Så man ska nog inte hoppas på något annat typ att lånet ”försvinner”.
Jag håller med om att lånet inte kommer att "försvinna". Men det lär bli svårt att förnya, utöka, eller söka nya såna här lån. Vilket ju kan ställa till det för en del, men sen kan det ju vara bättre att plåstret rivs bort fort.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Jag håller med om att lånet inte kommer att "försvinna". Men det lär bli svårt att förnya, utöka, eller söka nya såna här lån. Vilket ju kan ställa till det för en del, men sen kan det ju vara bättre att plåstret rivs bort fort.
Det finns ingen och jag menar ingen som behöver en högkostnadskredit.

Riktigt bra att man städar upp skräpet.
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Jag håller med om att lånet inte kommer att "försvinna". Men det lär bli svårt att förnya, utöka, eller söka nya såna här lån. Vilket ju kan ställa till det för en del, men sen kan det ju vara bättre att plåstret rivs bort fort.
Jag håller med. Även om det blir jobbigt är det ett steg för var och en åt rätt håll.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Inga lån försvinner, de ingångna avtalen rullar på, möjligen säljs stocken till annan aktör som hanterar allt framöver.
En konkurs påverkar inte så mycket
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Det är inte bara avgiften för banklicensen som krävs. En banklicens kommer med stora kapitalkrav, på t.ex. reserver. Det är nog hundratals miljoner eller miljarder som krävs. Särskilt för att kunna leva upp till regelverket.

Jäkla bra, hoppas det verkligen städar upp i branschen! Blir spännande att följa :folded:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp